dimarts, 23 de desembre del 2008

la lluita i les tancades a les universitats (resposta a Laia Gomis)





En aquestes setmanes hem vist com el debat sobre l’espai europeu d’ensenyament superior ha estat en el punt d’atenció publica gracies a les tancades dels estudiants a moltes facultats del Pais. Aquestes tancades reclamen la obertura d’un debat sobre la implantació del Pla Bolonya i sobre el model d’ensenyament públic que cal en el nostre país, també exigissin la retirada dels expedients d’expulsió dels estudiants que van participar en les protestes de l’any passat. A les veus dels estudiants també se’ls han ajuntat la de professors i de PAS amb les mateixes demandes dels estudiants.

Aquestes tancades i debats sobre l’educació difícilment haurien arribat a la societat si els estudiant no estiguessin protestant, realitzant tancades i assemblees amb centenars d’estudiants aquests dies. Com sempre succeeix, fins que no aixeques la veu per queixar-te i demanar , ningú t’escolta, i menys els nostres suposats representats politics.

El projecte de L’EEES contràriament al que afirma la Laia Gomis en els seu article de fa una setmana, ha estat criticat per gran part de la comunitat educativa estudiantil europea, sobretot a Itàlia i Grècia, ja que suposa a la llarga una privatització encoberta de la universitat publica i una elititzaiò del fet de poder estudiar en la universitat.

El procés de configuració de l’EEES es en principi una declaració d’intencions que es fan en diferents trobades europees de ministres d’educació i que en cap moment compten amb la participació intensiva de la comunitat educativa.

tot i així els seus efectes es deixen veure ràpidament en la configuració dels nous plans d’estudi i en la vida quotidiana de la universitat, en un encariment de les taxes per sobre del nivell adquisitiu, la reformulació dels plans d’estudi de llicenciatures i diplomatures a graus i posgraus i la degradació d’aquestes, ja que per obtindré l’equivalent a una antiga llicenciatura o diplomatura has de cursar un postgrau , que oscil·len entre 3000 i 30.000 euros, a mes de la implantació de les beques – préstec a tornar desprès d’haver finalitzat els estudis.

Aquestes son algunes de les mesures que es proposa en la implantació de l’EEES i que ha causat tant de malestar en la comunitat estudiantil, i que els han portat mobilitzar-se per defensar universitat a l’accés de tothom, publica i popular, sense ingerències del capital privat. Les tancades van ser acordades en assemblees organitzades pels mateixos estudiants, on apart de aturar les classes, es formen tallers i actes de debat sobre la implantació de l’EEES I els seus efectes. Si a això la Laia Gomis en diu “soroll i estridències “. Benvingudes siguin.


Nosaltres no creiem que el fet de posar sobre la taula un debat sobre el model educatiu i social per part dels estudiants i professors sigui , com ella diu, nociu i perjudicial, ni molt menys cap caprici. Per aquest motiu suposem que el debat sobre la privatització i el Pla Bolonya no interessa al seu partit, que fa temps que ha renunciat a transformar la societat i només aspira a gestionar el model polític i econòmic neoliberal, com si aquest fos inqüestionable, en nom d’una “santa globalització”, que cada cop s’esta revelant mes injusta i creadora de desigualtats socials i econòmiques, sobretot en aquests temps de crisi.

Nosaltres creiem que les ocupacions universitàries es fan perquè els propis estudiants puguem decidí sobre les coses que ens afecten i ens preocupen, i això demostra que estem vius, que ens informem i reflexionem mes enllà de la publicitat institucional universitària, que ens pinta el món feliç de la homogeneïtzació europea com un gran pas cap a la “modernització”. Gran part de la comunitat universitària, com es demostra amb les múltiples ocupacions, no s’ho creu i vol construir una universitat diferent.


Col·lectiu la Trinxera



mes info : http://especialbolonya.wordpress.com/